За първи път Ферари открито сподели как ще навлезе в новата ера на Формула 1. Датата на представянето, ранното взимане на пистата и предпазливият първоначален дизайн вече са заявени. Посланието от Маранело е категорично – грешките от миналото не трябва да се повтарят.
Ферари официално обяви плановете за дебюта на новия си болид за сезон 2026 във Формула 1, година, която бележи пълен технически рестарт и начало на нова ера за спорта.
Scuderia ще представи новия си болид на 23-ти януари в Маранело, след което ще последва шейкдаун на домашната писта Fiorano.
Люис Хамилтън и Шарл Льоклер ще бъдат първите, които ще имат честта да управляват новото Ферари три дни преди началото на първите официални тестове в Барселона, които започват на 26-ти януари.
Името на болида все още е неизвестно, но е ясно, че времето за забавяне е ограничено.
Шефът на отбора, Фред Васьор, открито признава колко натоварен ще бъде графикът, като говори на традиционната годишна конференция на Ферари в Маранело.
“Това със сигурност ще бъде агресивно, тъй като ще завършим сглобяването на болида ден преди представянето,” коментира Васьор.
“Представянето е на 23-ти януари в Маранело. Това означава, че ще приключим болида на 22-ри януари. Това е агресивно, но всички ще правят същото.”
Ферари, обаче, няма намерение да се стреми към максимална производителност от първия ден, осъзнавайки колко сложни и рискови са новите регулации.
Васьор потвърди, че отборът ще започне тестовете с много прост концепт на болида, като се фокусира предимно върху пробег и надеждност.
Според неговите думи, това ще бъде правило, а не изключение в целия пелотон.
“Мисля, че всички ще правят така. В такава ситуация най-важно е да се събират километри. Не е целта да се гони производителност, а да се събират километри за потвърждаване на техническите решения по отношение на надеждността, след което ще дойде и производителността.”
Васьор обясни, че повечето отбори ще пристигнат в Барселона с това, което вътрешно се нарича “Спек A”.
“Няма да бъде муле-болид, но нека кажем, че ще бъде ‘Спек A’. Всички ще започнем по сходен начин.”
Новите правила включват значително повече тестове в сравнение с предишните години, което променя целия подход към подготовката.
“Не сме свикнали повече с девет дни тестове. През последните четири или пет сезона имахме само три дни. Това е предимство, но и напълно различна програма.”
Заради това, Ферари иска да избегне грешките, които белязаха предходните промени в задвижващите единици.
“Първият акцент в такъв сезон трябва да бъде надеждността. Спомнете си 2014-та година, в началните състезания имаше огромен процент отпаднали.”
Според Васьор, Барселона ще бъде ключова за разбиране на слабите места.
“Целта в Барселона е да съберем километри, да разберем надеждността на болида, къде трябва да се подобри и как да реагираме. Защото, ако нещо разберете едва в Бахрейн, до Австралия няма да имате време за реакция.”
За Ферари, 2026-та година има специално значение след изключително тежката и разочароваща 2025-та година.
Миналата година Scuderia се свлече от второ на четвърто място в класирането на конструкторите и завърши сезона без нито една победа, което остави дълбоки следи в Маранело.
Пристигането на Люис Хамилтън допълнително увеличава очакванията, но и натиска новият технически цикъл да бъде успешен веднага от старта.
Затова Ферари не се стреми към бляскаво начало, а към стабилна основа, върху която може да се надгражда през целия сезон.
Посланието от Маранело е ясно – скоростта ще дойде по-късно, но надеждността трябва да бъде осигурена веднага.