
От 2026 година Формула 1 влиза в изцяло нова глава, като предстоящите промени няма да бъдат нито малки, нито козметични – става дума за съществена трансформация на спорта.
Три основни сегмента ще бъдат в центъра на вниманието: задвижващата единица, шасито и аеродинамиката.
Правилата са създадени с цел болидите да станат по-маневрени, по-леки и способни за борба колело до колело – нещо, което феновете желаят от години.
На страна на моторите настъпва най-големият скок – електрическата енергия, която идва от самата батерия, ще бъде увеличена с цели 300 процента.
Задвижващата единица ще бъде опростена – компонентът MGU-H се премахва, а целият фокус се пренасочва към MGU-K и разширената батерийна поддръжка.
Освен това, всички болиди ще използват 100% устойчиво гориво, което е огромна стъпка към по-екологически чист моторспорт.
Една от ключовите нововъведения ще бъде и ‘Manual Override Mode’, система, която ще позволи временно увеличение на мощността с цел улесняване на изпреварванията.
Количеството енергия, регенерирана при спиране, ще бъде удвоена – от 4 MJ на 8.5 MJ за обиколка.
Новите правила вече предизвикаха интереса на големите имена. Mercedes и Ferrari остават, докато Red Bull за първи път разработва собствена задвижваща единица, и то в сътрудничество с Ford.
Renault, под марката Alpine, вече няма да произвежда собствени мотори, а ще стане клиент на Mercedes.
Honda се завръща във Формула 1 – този път в тандем с Aston Martin, а Audi влиза като производител, поемайки отбора на Sauber.
На решетката ще се появи и 11-ти екип – Cadillac, който първоначално ще използва моторите на Ferrari, но от 2029 година ще произвежда собствена задвижваща единица.
Що се отнася до шасито, промените са многобройни – преди всичко с цел намаляване на размерите и теглото.
Максималната дължина на междуосното разстояние ще бъде намалена от 3600 мм на 3400 мм, а ширината от 2000 мм на 1900 мм.
Общото тегло на болидите ще бъде намалено с 30 килограма, като минималното тегло ще бъде 768 кг.
Натискът ще бъде намален с 30 процента, докато съпротивлението на въздух (drag) ще бъде намалено дори с 55 процента.
Остават 18-инчовите джанти, но ширината на предните гуми се намалява с 25 мм, а на задните с 30 мм.
Аеродинамично, най-голямата новост е въвеждането на активна аеродинамика – своеобразна еволюция на DRS системата.
Водачите ще могат ръчно да променят конфигурацията на крилата, преминавайки в така наречения ‘X-Mode’ за прави участъци и ‘Z-Mode’ за завои.
Задното крило ще има три активни елемента, докато долното крилце (beam wing) се премахва, а страничните пластини се опростяват.
Предното крило става с 100 мм по-тясно, а извитите елементи над колелата се премахват – с някои задължителни части от корпуса.
Ще се върне частично плоско дъно и по-слаб дифузер, което означава намаляване на т.нар. „ground effect“, който в момента е силно изразен.
И сигурността се развива още – FIA въвежда нова двуслойна структура за предни удари, с което се увеличава устойчивостта при фронтални сблъсъци.
Всичко това прави 2026 година една от най-значимите в историята на Формула 1. И то не само на хартия – на пистата можем да очакваме съвсем различно състезание.