Начална страница Моторспорт Формула 1 подготвя най-големите промени в историята: Ето какво ни очаква през 2026 година

Формула 1 подготвя най-големите промени в историята: Ето какво ни очаква през 2026 година

От 2026 година Формула 1 влиза в изцяло нова глава, като предстоящите промени няма да бъдат нито малки, нито козметични – става дума за съществена трансформация на спорта.

Три основни сегмента ще бъдат в центъра на вниманието: задвижващата единица, шасито и аеродинамиката.

Правилата са създадени с цел болидите да станат по-маневрени, по-леки и способни за борба колело до колело – нещо, което феновете желаят от години.

На страна на моторите настъпва най-големият скок – електрическата енергия, която идва от самата батерия, ще бъде увеличена с цели 300 процента.

Задвижващата единица ще бъде опростена – компонентът MGU-H се премахва, а целият фокус се пренасочва към MGU-K и разширената батерийна поддръжка.

Освен това, всички болиди ще използват 100% устойчиво гориво, което е огромна стъпка към по-екологически чист моторспорт.

Една от ключовите нововъведения ще бъде и ‘Manual Override Mode’, система, която ще позволи временно увеличение на мощността с цел улесняване на изпреварванията.

Количеството енергия, регенерирана при спиране, ще бъде удвоена – от 4 MJ на 8.5 MJ за обиколка.

Новите правила вече предизвикаха интереса на големите имена. Mercedes и Ferrari остават, докато Red Bull за първи път разработва собствена задвижваща единица, и то в сътрудничество с Ford.

Renault, под марката Alpine, вече няма да произвежда собствени мотори, а ще стане клиент на Mercedes.

Honda се завръща във Формула 1 – този път в тандем с Aston Martin, а Audi влиза като производител, поемайки отбора на Sauber.

На решетката ще се появи и 11-ти екип – Cadillac, който първоначално ще използва моторите на Ferrari, но от 2029 година ще произвежда собствена задвижваща единица.

Що се отнася до шасито, промените са многобройни – преди всичко с цел намаляване на размерите и теглото.

Максималната дължина на междуосното разстояние ще бъде намалена от 3600 мм на 3400 мм, а ширината от 2000 мм на 1900 мм.

Общото тегло на болидите ще бъде намалено с 30 килограма, като минималното тегло ще бъде 768 кг.

Натискът ще бъде намален с 30 процента, докато съпротивлението на въздух (drag) ще бъде намалено дори с 55 процента.

Остават 18-инчовите джанти, но ширината на предните гуми се намалява с 25 мм, а на задните с 30 мм.

Аеродинамично, най-голямата новост е въвеждането на активна аеродинамика – своеобразна еволюция на DRS системата.

Водачите ще могат ръчно да променят конфигурацията на крилата, преминавайки в така наречения ‘X-Mode’ за прави участъци и ‘Z-Mode’ за завои.

Задното крило ще има три активни елемента, докато долното крилце (beam wing) се премахва, а страничните пластини се опростяват.

Предното крило става с 100 мм по-тясно, а извитите елементи над колелата се премахват – с някои задължителни части от корпуса.

Ще се върне частично плоско дъно и по-слаб дифузер, което означава намаляване на т.нар. „ground effect“, който в момента е силно изразен.

И сигурността се развива още – FIA въвежда нова двуслойна структура за предни удари, с което се увеличава устойчивостта при фронтални сблъсъци.

Всичко това прави 2026 година една от най-значимите в историята на Формула 1. И то не само на хартия – на пистата можем да очакваме съвсем различно състезание.

Заредете още свързани статии
Load More In Моторспорт

Вижте също

(Видео) Лосон едва не прегази служители по време на състезание

Голям инцидент можеше да се случи по време на Гран при на Мексико, но за щастие пилотът на…